Det sker en del diskussioner här i vårt ko...

Det sker en del diskussioner här i vårt kollektiv hem just nu. Eller jag har inte fått vara speciellt delaktig i denna konversation, trots att den berör mig i allra högsta grad. Men då vi inte har någon tvättstuga i detta hyreshus utan istället delar på en tvättmaskin samt en torktumlare i lägenheten så är det lite diffust hur man bokar tvättstugan. Så vi tvättar lite hejvilt och hela tiden och det funkar bra. Men häromdagen kom det en liten diskussion över hurvida man bör och inte bör använda torktumlaren. Jag och Mikaela anser att det är fritt fram att torktumla underkläder, lakan etc. (annars blir det ju aldrig torrt) men våran tredje sambo anser att det är just denna maskin som drar absolut mest ström i hela lägenheten. Diskussionen har fått en "to be conntinued" och jag tänker nu torktumla mitt täcke i 10 min bara för att det ska vara varmt när jag ska sova. Bara för att!!!!!


Kommentarer
Postat av: Trine

"Tvätt

Moderna tvättmaskiner är energisnåla och har hög centrifugeringshastighet på 1 400 varv per minut. De drar cirka 1 kWh-1,4 kWh per 60-graderstvätt, ungefär 1,40-1,80 kronor per tvätt. En 60-graderstvätt gör av med cirka 60 liter vatten. Det blir 22 kubikmeter vatten per år om du tvättar en tvätt per dag. Torktumlaren drar upp till fyra gånger så mycket el som en tvättmaskin. Elanvändningen ligger runt 5 kWh, eller drygt 6 kronor, för en torkning av 7 kilo tvätt.



Energismarta tips:

- Hängtorka gärna tvätten, helst utomhus. Det drar tre-fem gånger så mycket energi att torka tvätten i torktumlare som att tvätta den.

- Välj att tvätta lätt smutsade kläder på 40 grader istället för 60 grader, så kan energiförbrukningen nästan halveras. Dessutom blir tvätten klar snabbare."



Fast ja, alla betalar väl elen så man får väl göra vad man vill? Vem säger att den 3e inte typ kollar mer på tv, har sin dator igång nonstop eller lagar mer mat osv osv.. Fast jag vet inte.

2011-09-21 @ 22:43:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0